Zespół ds. Etyki SPZOZ w Parczewie
Zespół ds. Etyki Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Parczewie
Informacje dla Pacjentów, Opiekunów, Rodzin oraz Personelu Szpitala
Udzielanie świadczeń zdrowotnych staje się w dzisiejszych czasach coraz większym wyzwaniem. Podczas tego procesu, poza stricte medycznymi czynnościami często dochodzi do sytuacji trudnych a nawet konfliktowych, kiedy osoby, których dana sytuacja dotyczy, tak po stronie pacjenta, jak i personelu, nie są pewne, jak postępować lub czego oczekiwać.
Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, obydwu stronom trudno jest obiektywnie spojrzeć na sytuację i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.
Nierzadko zdarza się, że pacjenci oraz członkowie jego rodziny czy opiekunowie postrzegają sytuację w sposób całkowicie odmienny, od tego, jak widzi ją personel Szpitala. Co więcej, zdarza się również, że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby będącej pacjentem Szpitala.
Między innymi w takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem ds. Etyki Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Parczewie.
Kto wchodzi w skład Zespołu ds. Etyki?
W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą osoby zatrudnione w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Parczewie, w tym przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego i pozostałego personelu medycznego oraz niemedycznego. Skład Zespołu jest stały, określony Zarządzeniem Dyrektora SPZOZ w Parczewie.
Zespół ds. Etyki SPZOZ w Parczewie tworzą:
1) Przewodniczący Zespołu Agnieszka Borowska
2) Członek Zespołu Beata Stadejkowska
3. Członek Zespołu Ewa Denejko
4. Członek Zespołu Adam Bzówka
5. Członek Zespołu Aleksandra Bachnacka
6. Doradca Etyczny Samanta Lamczyk
Jakie są zadania Zespołu ds. Etyki?
Do zadań Zespołu ds. Etyki należy m.in.:
• Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki oraz przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
• Definiowanie problemów etycznych i określenie sposobu ich rozwiązywania, w szczególności w zakresie zagadnień początku i końca życia, transplantologii, badań klinicznych, eksperymentu medycznego, praw pacjentów.
• Współpraca z pełnomocnikiem Praw pacjenta.
• Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
• Doradztwo w zakresie etyki.
• Upowszechnianie Kodeksu etyki oraz kodeksów etycznych poszczególnych grup zawodowych.
• Promowanie zachowań i standardów etycznych pracowników i współpracowników Szpitala, w tym osób świadczących usługi na podstawie umów cywilno-prawnych.
• Promowanie i rozpowszechnianie znajomości praw pacjenta oraz monitorowanie ich przestrzegania.
• Rekomendowanie szkoleń z zakresu etyki i prawa.
• Zapewnienia lub prowadzenia szkoleń z zakresu etyki, bioetyki, odpowiedzialności zawodowej personelu medycznego.
• Prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach naruszenia Kodeksu etyki oraz rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
personel → pacjent bądź jego rodzina,
opiekun, przełożony → pracownik,
pracownik → pracownik.
• Wyrażanie opinii w sprawach zgłoszonych nadużyć korupcyjnych lub naruszenia zasad określonych w Kodeksie etyki.
Do zadań Doradcy Etycznego należy m.in.:
• Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących nadużycia lub naruszenia zasad etycznych oraz ryzyka korupcyjnego a także dotyczących wystąpienia zdarzeń korupcyjnych.
• Informowanie pracowników, pacjentów oraz podmiotów współpracujących z SPZOZ w Parczewie o zasadach związanych z funkcjonowaniem Kodeksu Etyki i Procedury regulującej postępowanie w przypadku stwierdzenia nadużyć lub naruszenia zasad zawartych w Kodeksie Etyki Szpitala.
• Przedstawianie pracownikom i podmiotom współpracującym propozycji postępowań eliminujących ryzyko korupcyjne.
• Sygnalizowanie pracownikom Szpitala istotnych zmian w obowiązującym prawie w zakresie przeciwdziałania korupcji, etycznego postępowania pracowników ochrony zdrowia i innych spraw związanych z Kodeksem Etyki.
Kiedy i w jakich okolicznościach wskazany jest kontakt z Zespołem ds. Etyki?
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany m.in. w sytuacjach, gdy;
• Osoba zgłaszająca dostrzega, że istnieje problem natury etycznej w opiece nad pacjentem jak naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę, etc.
• Mimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania satysfakcjonującego obydwie strony rozwiązania problemu.
• Dochodzi do nadużycia lub naruszenia zasad etycznych.
Do Zespołu ds. Etyki mogą być zgłaszane m.in. sprawy dotyczące:
• Naruszenia praw pacjenta i/lub jego opiekunów/rodziny.
• Podejrzenia zachowań o charakterze korupcyjnym.
• Trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces świadczenia usług zdrowotnych i/lub organizację pracy.
• Podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu.
Do kontaktu i współpracy z Zespołem ds Etyki zachęcamy ponadto wszystkich pracowników Szpitala, którzy chcą w konstruktywny sposób udoskonalić działalność Zespołu.
Dane kontaktowe:
• Przewodniczący Zespołu ds. Etyki, tel. 83 355 221 65, pawilon, parter, oddział psychiatryczny (w dni robocze 7:00 do 14:35)
• Doradca Etyczny, tel. 83 355 22 14, pawilon, piętro I, Centrum Zdrowia Psychicznego (w dni robocze 7:00 do 14:35)
• Zespół ds. Etyki SPZOZ w Parczewie, ul. Kościelna 136, 21-200 Parczew
• adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Za źródło informacji o nadużyciu lub naruszeniu zasad etycznych uznaje się:
• Pisemne informacje zgłaszane (także drogą poczty elektronicznej) przez pracowników Szpitala, interesantów, pacjentów, opiekunów, członków rodzin, kontrahentów bądź instytucje.
• Informacje wynikające z przeprowadzanych kontroli/audytów.
• Artykuły prasowe bądź inne doniesienia medialne.
• Inne formy przyjęte przez Szpital (np. bezpośrednia rozmowa).
Czego można oczekiwać od Zespołu ds. Etyki po zgłoszeniu problemu?
• Zespół ds. Etyki wszczyna postępowanie wyjaśniające po uzyskaniu informacji (sygnałów) o naruszeniu zasad etycznych lub o podejrzeniu zachowań o charakterze korupcyjnym przez pracownika lub współpracownika szpitala.
• Zespół ds. Etyki jest zobowiązany umożliwić takiemu pracownikowi złożenie wyjaśnień.
• Zespół ds. Etyki wydaje opinię, czy i w jakim stopniu dopuszczono się nadużycia lub naruszono zasady ujęte w Kodeksie etyki.
• Zespół ds. Etyki wydaje pisemną opinię o oddaleniu skargi bądź o uznaniu jej za zasadną.
• W przypadku uznania skargi za zasadną Zespół ds. Etyki przekazuje niezwłocznie swoją opinię Dyrektorowi Szpitala.
• Dyrektor Szpitala prowadzi dalsze postępowanie na podstawie właściwych przepisów.
Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 30 dni na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie sygnalizującej problem. W sytuacjach wyjątkowych sygnały mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
Jak można zasygnalizować pojawienie się problemu związanego z naruszeniem zasad etycznych lub podejrzeniem zachowania o charakterze korupcyjnym przez pracownika lub współpracownika szpitala?
Sygnalizowanie problemów może odbywać się poprzez:
• Przesłanie informacji pocztą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• Informacja pisemna złożona w Sekretariacie Szpitala (np. w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds. Etyki) lub bezpośrednio u członków Zespołu.
• Osobista rozmowa z Doradcą Etycznym lub innymi członkami Zespołu
W celu sprawniejszego przepływu informacji, doszczegółowienia tematyki związanej z sygnalizowanym problemem zgłoszenie powinno zawierać:
• imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek
• dane kontaktowe (telefon kontaktowy oraz w przypadku prowadzenia korespondencji pisemnej adres korespondencyjny lub/i e-mail)
• status osoby zgłaszającej (np. pacjent, opiekun, członek rodziny, pracownik Szpitala, kontrahent, itp.)
• opis sygnalizowanego problemu
Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
Zespół ds. Etyki jest zobowiązany do zagwarantowania anonimowości osobom sygnalizującym problem (np. w przypadku ujawnienia nadużyć)
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
SPZOZ w Parczewie prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną w sposób i na zasadach określonych w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Zgodnie z Art. 26. Ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia pacjenta oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych przysługuje:
1. Pacjentowi, któremu udzielano świadczenia zdrowotne;
2. Przedstawicielowi ustawowemu pacjenta;
3. Osobie upoważnionej przez pacjenta;
4. Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.
1) W przypadku sporu między osobami bliskimi o udostępnienie dokumentacji medycznej, zgodę na udostępnienie wyraża sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód medyczny. Osoba wykonująca zawód medyczny może wystąpić z wnioskiem do sądu także w przypadku uzasadnionych wątpliwości czy osoba występująca o udostępnienie dokumentacji lub sprzeciwiająca się jej udostępnieniu jest osobą bliską.
2) W przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się udostępnieniu dokumentacji medycznej sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na udostępnienie dokumentacji medycznej i określić zakres jej udostępnienia, jeżeli jest to niezbędne.
Zgodnie z Art. 26. Ust. 3 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia pacjenta oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych przysługuje również organom i podmiotom wskazanym w ww. ustawie.
Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
2. przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
3. przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5. na informatycznym nośniku danych.
Zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy, przechowywane przez SPZOZ w Parczewie, są udostępniane za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
Udostępnianie dokumentacji medycznej w SPZOZ w Parczewie:
1. W celu uzyskania dokumentacji medycznej pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, lub osoba upoważniona przez niego, składa wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej.
2. Wniosek może zostać złożony w dowolnej formie (m.in. ustnie w tym telefonicznie, pisemnie w tym drogą elektroniczną) z zastrzeleniem, iż treść wniosku pozwoli na uwierzytelnienie osoby składającej wniosek oraz w treści wniosku będzie określony zakres i rodzaj dokumentacji medycznej, która ma być udostępniona.
3. W celu ułatwienia podania przez wnioskodawcę niezbędnych informacji SPZOZ w Parczewie proponuje do wypełnienia „Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej”.
4. Wniosek można złożyć do:
1) Działu Metodyczno-Organizacyjnego SPZOZ w Parczewie (Budynek Administracji SPZOZ w Parczewie, I piętro, pokój nr 13, tel. 83 355 21 83, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) – w przypadku dokumentacji medycznej oddziałów szpitalnych oraz innych komórek medycznych, które uprzednio złożyły dokumentację medyczną do zakładowego Archiwum Dokumentacji Medycznej SPZOZ w Parczewie w celu jej dalszego przechowywania;
2) Zespołu Poradni Specjalistycznych (tel. 83 355 22 03, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)– w przypadku dokumentacji medycznej poradni specjalistycznych z zastrzeżeniem pkt. 1;
3) Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (tel. 83 355 22 05 / 83 355 21 48, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) – w przypadku dokumentacji medycznej SOR z zastrzeżeniem pkt. 1
4) Pracowni diagnostycznych – w przypadku dokumentacji medycznej Pracowni Rentgenodiagnostyki Ogólnej i Pracowni Tomografii Komputerowej oraz Pracowni USG (tel. 83 355 21 92, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), Pracowni Endoskopowej (tel. 83 355 21 52, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) z zastrzeżeniem pkt.1;
5) Ośrodka Rehabilitacji Dziennej (tel. 83 411 33 36, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) – w przypadku dokumentacji medycznej tej komórki z zastrzeżeniem pkt. 1);
6) Sekretariatu SPZOZ w Parczewie (tel. 83 355 21 02, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
7) wykorzystując Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej, ePUAP: /SPZOZ-Parczew/SkrytkaESP.
5. „Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej” można pobrać z niniejszej strony internetowej lub bezpośrednio w Dziale Metodyczno-Organizacyjnym lub w poszczególnych komórkach, które udostępniają dokumentację medyczną w SPZOZ w Parczewie.
6. Wnioski można składać w dni robocze, w godz. od 7:25 do 15:00 w Sekretariacie SPZOZ w Parczewie lub w Dziale Metodyczno-Organizacyjnym. W pozostałych dniach i godzinach wnioski można składać w komórkach medycznych, których dotyczy dokumentacja medyczna. Komórki medyczne mają obowiązek niezwłocznego przekazania wniosku odpowiednim komórkom realizującym udostępnienie dokumentacji medycznej
7. W celu uwierzytelnienia tożsamości wnioskodawcy SPZOZ w Parczewie może zwrócić się do wnioskodawcy (np. telefonicznie) z żądaniem podania dodatkowych danych identyfikujących lub informacji związanych z konkretnym epizodem leczniczym (będących w posiadaniu Szpitala).
8. Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych przez pracowników upoważnionych przez Dyrektora SPZOZ w Parczewie do udostępniania dokumentacji medycznej.
9. Do ewentualnego poświadczenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentacji medycznej upoważnieni są pracownicy SPZOZ w Parczewie udostępniający dokumentację medyczną.
10. W przypadku odbioru dokumentacji przez osobę inną niż pacjent, dodatkowo należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do odbioru dokumentacji medycznej, np. upoważnienie. Przykładowy wzór dokumentu można pobrać tutaj: „Upoważnienie do odbioru dokumentacji medycznej”.
11. Upoważnienie można sporządzić własnoręcznie lub pobrać z niniejszej strony internetowej lub bezpośrednio w Dziale Metodyczno-Organizacyjnym oraz w poszczególnych komórkach, które udostępniają dokumentację medyczną w SPZOZ w Parczewie.
12. Za udostępnienie dokumentacji medycznej SPZOZ w Parczewie pobiera opłaty wg obowiązującego Cennika Usług Medycznych SPZOZ w Parczewie*, tj.
• Jedna strona wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej - 16,32 zł;
• Jedna strona kopii dokumentacji medycznej - 0,57 zł;
• Udostępnianie dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych - 3,26 zł zł
* Cena obowiązuje od 01.12.2024 r. na podstawie Zarządzenia nr 38/2024 Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Parczewie z dnia 22.11.2024 r. zmieniające zarządzenie
nr 20/2023 Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Parczewie z dnia 17.05.2023 r. w sprawie wprowadzenia cennika usług medycznych i niemedycznych SPZOZ w Parczewie.
13. Opłaty, o której mowa powyżej, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
• pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii, wydruku lub na informatycznym nośniku danych przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych;
• w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych,
14. Planowy odbiór udostępnionej dokumentacji medycznej odbywa się w dni robocze w Dziale Metodyczno-Organizacyjnym oraz w poszczególnych komórkach, które udostępniają dokumentację medyczną SPZOZ w Parczewie, w godz. Od 7:00 do 14:35 lub od 7:25 do 15:00 (w zależności od godzin pracy danej komórki).
15. sytuacjach wyjątkowych (np. w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta) dokumentację medyczną udostępnia się niezwłocznie bez ograniczenia czasowego, po wcześniejszych ustaleniach.
16. Udostępnioną dokumentację medyczną można:
• odebrać osobiście lub poprzez przedstawiciela ustawowego albo osobę upoważnioną;
• otrzymać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (za dostarczenie dokumentacji medycznej SPZOZ w Parczewie pobiera opłaty zgodnie z umową zawartą z operatorem pocztowym wg. obwiązującego w Zakładzie cennika);
• otrzymać za pośrednictwem poczty elektronicznej – zdigitalizowaną dokumentację medyczną, spakowaną w formacie „zip” i zabezpieczoną hasłem. Hasło uzyskuje się w dni robocze w Dziale Metodyczno-Organizacyjnym SPZOZ w Parczewie, w godz. od 7:25 do 15:00 pod numerem telefonu: 83 355 21 83. Dokumentacja medyczna udostępniona w postaci odwzorowania cyfrowego (skanu) może być przekazana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa) lub na informatycznym nośniku danych, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów (pod warunkiem potwierdzenia tożsamości wnioskodawcy);
17. Po udostępnieniu dokumentacji medycznej - pacjent, przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona kwituje odbiór dokumentacji medycznej (w przypadku odbioru osobistego).
18. Oryginalna dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia (zgodnie z obowiązującymi przepisami) może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta na wniosek.
19. Informacja o dokumentacji medycznej przeznaczonej do zniszczenia zostaje udostępniona na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej SPZOZ w Parczewie.
Informacje dla pacjentów
Przy przyjęciu do Szpitala prosimy pacjentów o zabranie ze sobą
1. kodu e-skierowania do Szpitala lub wydruk informacyjny e-skierowania, skierowania w formie papierowej.
2. dokumentu potwierdzającego tożsamość: dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy, legitymacji szkolnej – tylko w przypadku osób niepełnoletnich,
(Podstawą do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej jest przedstawienie przez pacjenta swojego numeru PESEL i potwierdzenie tożsamości dokumentem. Jeżeli Pacjent jest ubezpieczony, a jego uprawnienia nie zostaną potwierdzone w systemie eWUŚ - Pacjent podpisuje stosowne oświadczenie; dokument potwierdzający prawa do świadczeń można przedstawić w terminie 30 dni od dnia przyjęcia lub w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia)
- W przypadku dziecka – należy zabrać Książeczkę Zdrowia Dziecka.
- w przypadku ciąży- karta przebiegu ciąży.
3. posiadanej dokumentacji medycznej na temat swojej choroby (karty informacyjne z poprzednich pobytów w szpitalu, wyniki badań, dokumenty z leczenia ambulatoryjnego, itp.),
4. oryginalnego wyniku badania grupy krwi, jeżeli pacjent taki posiada,
5. Dla wystawienia druku o niezdolności do pracy potrzebny będzie dodatkowo nr NIP pracodawcy.
6. LISTY AKTUALNIE PRZYJMOWANYCH LEKÓW i okazać lekarzowi w trakcie przyjmowania do oddziału. Lista powinna zawierać:
• nazwę leku / witamin / ziół / suplementów diety
• dawkę
• postać
• sposób przyjmowania (na stałe, doraźnie)
6. osobistych przyborów toaletowych (szczoteczka, pasta do zębów, grzebień, przybory do golenia, itp.), kapci, klapek pod prysznic, bielizny nocnej (piżama lub koszula nocna), bielizny osobistej, szlafroka, ręcznika, kubek ewentualnie szklankę, sztućce
7. w przypadku oddziału rehabilitacyjnego: lekkiego obuwia sportowego, lekkiego stroju sportowego (dres).
Co można jeszcze zabrać na oddział szpitalny
1. wodę mineralną niegazowaną,
2. środki higieny osobistej (podpaski, chusteczki higieniczne),
3. książki, czasopisma, itp.,
4. telefon komórkowy, ładowarka
UWAGA: Wszelkie wartościowe przedmioty, pieniądze, biżuterię należy zostawić w domu, ponieważ Szpital nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w szafkach przy łóżku.
Czego nie brać? Papierosy - całkowity zakaz palenia na terenie szpitala.
PAMIĘTAJ, zawsze poinformuj lekarza jeżeli:
• stosujesz antykoncepcję hormonalną lub jesteś w ciąży lub karmisz piersią
• po zażyciu leku wystąpiło złe samopoczucie, wysypka, omdlenie, duszność
• występują u Ciebie jakiekolwiek uczulenia
Przyjęcie i wypis ze szpitala.
1. Przyjęcia do szpitala realizuje Szpitalny Oddział Ratunkowy. Oddział ten sprawuje również opiekę nad wszystkimi pacjentami przyjmowanymi do szpitala w stanach zagrożenia życia, z urazami, po wypadkach itp.
2. Wypisy pacjentów są realizowane w gabinetach lekarskich na poszczególnych oddziałach w godzinach ustalonych przez Koordynatorów oddziałów.
INFORMACJA O PRAWACH PACJENTA
Na podstawie ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta,
1. Każdy pacjent jest informowany o prawach pacjenta z chwilą przyjęcia do oddziału, ponadto karta praw pacjenta jest dostępna w formie pisemnej na tablicy ogłoszeń wewnątrz oddziału oraz w formie ulotki dostępnej w sali chorych,
2. Każdy pacjent z chwilą przyjęcia do szpitala na izbie przyjęć oraz w rejestracji do poradni specjalistycznych udziela pisemnego upoważnienia dostępu do dokumentacji medycznej oraz wyraża zgodę na udzielanie informacji o stanie zdrowia innej osobie i wskazuje imiennie tą osobę, co poświadcza podpisem.
HOSPITALIZACJA
Dokładnych informacji na temat funkcjonowania danego oddziału udziela Państwu jego personel.
Informacje o stanie zdrowia Pacjenta udzielane są przez Koordynatora oddziału lub lekarza prowadzącego (popołudniu i w dni wolne od pracy — lekarz dyżurny), lub pielęgniarkę/położną, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej.
PRZECHOWYWANIE RZECZY — DEPOZYT
Pacjent na czas przebywania w szpitalu ma prawo do przechowywania odzieży oraz rzeczy wartościowych w depozycie szpitala. Do Depozytu Rzeczy Wartościowych składa się rzeczy za pośrednictwem personelu oddziału. Depozyt znajduje się w Kasie, czynnej w godzinach 8:00 do 14:30.
ODWIEDZINY PACJENTÓW - od codziennie w godzinach 8:00 do 20:00
W Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii — odwiedziny dopuszczone tylko za zgodą Koordynatora lub lekarza dyżurnego.
Osoby odwiedzające powinny okrycia wierzchnie pozostawić w szatni (przy wejściu głównym).
Z uwagi na poszanowanie intymności i spokoju inny Pacjentów, u jednego Pacjenta jednocześnie mogą przebywać 2 osoby odwiedzające. Przy dziecku będącym pacjentem w procesie pielęgnacji może uczestniczyć jednoczasowo tylko 1 osoba.
Odwiedzający powinni zapoznać się z Regulaminem dla odwiedzających obowiązującym w szpitalu, znajdującym się na stronie internetowej szpitala oraz w oddziałach.
OBOWIĄZKI PACJENTA
Pacjent jest zobowiązany do stosowania się do Regulaminu dla pacjentów hospitalizowanych w SPZOZ W Parczewie, dostępnego na stronie internetowej szpitala oraz w oddziałach. W szczególności Pacjent powinien:
• stosować się do wskazówek i zaleceń personelu medycznego,
• odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu,
• przebywać w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich,
• każdorazowo zgłaszać pielęgniarce zamiar opuszczenia oddziału,
• przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, wentylacyjnych,
• nie przynosić prywatnych odbiorników telewizyjnych,
• przestrzegać zakazu posiadania i używania napojów alkoholowych, narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych oraz palenia papierosów na terenie całego szpitala.
OPIEKA DUSZPASTERSKA
Szpital zapewnia Pacjentom możliwość realizacji potrzeb religijnych i dostęp do opieki duszpasterskiej.
Dla Pacjentów wyznania dominującego tj. rzymsko — katolickiego szpital zapewnia Kaplicę Szpitalną (niski parter), czynną całą dobę oraz zatrudnia Kapelana Szpitalnego - Ks. dr Marcin Prudaczuk (tel. 512255847). Każdy chory ma możliwość spowiedzi, przyjęcia komunii świętej i sakramentu namaszczenia chorych na wszystkich oddziałach.
Msza Święta: niedziela godz. 15
Pacjent w każdej chwili może wezwać duchownego swojego wyznania. Robi to osobiście, z pomocą najbliższych lub może poprosić o pomoc personel pielęgniarski. W szpitalu opracowano Wykaz wyznań oraz danych kontaktowych do porozumiewania się z duchownymi mniejszości wyznaniowych. Wykaz znajduje się w każdym oddziale szpitalnym na tablicy ogłoszeń.
Telewizja – automat płatny.
W oddziałach dostępne są anonimowe ankiety satysfakcji pacjenta. Wypełnione ankiety można wrzucać do skrzynek znajdujących się na oddziałach oraz na korytarzu I piętra szpitala.
W celu poprawy jakości świadczonych usług będzie nam bardzo miło, jeśli Państwo ocenią nasze usługi.
Ankieta satysfakcji pancjenta CMJ – KLIKNIJ TUTAJ lub zeskanuj kod QR:
Praca - ogłoszenia
SAMODZIELNY PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ W PARCZEWIE zatrudni: LEKARZA SECJALISTĘ lub LEKARZA W TRAKCIE SPECJALIZACJI DO PRACY W PORADNIACH: diabetologicznej, hematologicznej, endokrynologicznej, neurologicznej kardiologicznej Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy - udzielanie świadczeń lekarskich Wymagania Wykształcenie wyższe medyczne, Czynne prawo wykonywania zawodu, Tytuł specjalisty lub specjalizacja II stopnia w odpowiedniej dziedzinie, W przypadku lekarza w trakcie specjalizacji potwierdzenie przez kierownika specjalizacji wiedzy i umiejętności umożliwiających samodzielna pracę w Poradni. Osoby zainteresowane prosimy o składanie aplikacji (CV, uzupełniona i podpisana klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych kandydatów na stanowisko objęte postępowaniem rekrutacyjnym oraz kserokopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe) na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub drogą pocztową na adres Zakładu. Kontakt telefoniczny: (83) 355 21 02 lub (83) 355 21 07 |
Posługa duszpasterska
POSŁUGA DUSZPASTERSKA
Telefony do kontaktu z duszpasterzami różnych wyznań
Dla wyznawców Kościoła Katolickiego
Ks. dr Marcin Prudaczuk Tel: 512 255 847
Dla wyznawców Kościoła Prawosławnego
Ks. Tomasz Łotysz tel. 82/591 48 92
Dla wyznawców Kościoła Zielonoświątkowego
Pastor Jan Grzegorz Bloch tel. 508 159 080
Diakon Ryszard Mika tel. 793 465 829
Dla wyznawców Chrześcijańskiego Zboru Świadków Jehowy
Ireneusz Chwedyna tel. 510 142 160
Zenon Szypulski tel. 660 245 760
Dla wyznawców Islamu
Przewodniczący Oddziału Lubelskiego: Dr Tomasz Stefaniuk
tel. 693 456 693
Strona 1 z 4
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następny artykuł
- koniec